dinsdag 30 september 2014

Nistelrode: Maashorst 18 km 30-09-2014


































Om tien over half negen ben ik gestart met de wandeling en om tien voor één was ik weer terug op de parkeerplaats. Drie uur en veertig minuten gelopen en 30 minuten gerust. Gemiddelde loopsnelheid 4,9 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,3 km/uur. Het was bij de start ca. 14 graden Celsius en om één uur was het 18 graden. Er stond heel weinig winden het was erg bewolkt en wat heiíg. Pas in de middag kwam de zon goed door. Wel fijn wandelweer.
Het natuurgebied De Maashorst is, mede onder invloed van de mensen die hier eeuwenlang woonden en werkten, een zeer gevarieerd gebied geworden. Lang geleden stroomde de rivier de Maas hier. Het water liet grote hoeveelheden grof zand en grind achter. Toen er een aardbeving plaatsvond, werd de bodem omhoog geduwd. Zo'n omhoog geduwd gedeelte noemen we een horst. De Maashorst is het grootste aaneengesloten natuurgebied in Brabant dat bestaat uit naaldbossen, heidevelden, stuifduinen, beekdalen en akkers. Ik ben gestart bij Natuurcentrum Slabroek, dat is gevestigd in een oude boerderij. De route gaat voor 90% over onverharde paden. Ik ging over de heidevelden Kanonsberg, Munse Heide en Schaijkse Heide (ook wel Brobbelbies genoemd). De laatste twee zijn ingericht als begrazingsgebieden, waar je Schotse hooglanders, IJslandse pony’s, Europese moeflons, schapen en paarden tegen kunt komen.  Die Schotse hooglanders liepen eerst op mijn pad, zodat ik om moest lopen en verderop moest ik er weer dwars tussendoor. Er wordt aangeraden dit niet te doen, maar ik kon niet anders of ik moest een heel stuk omlopen en dat heb ik maar gedaan. Vandaar dat de wandeling drie kilometer langer is geworden. Aan het eind van de route liep ik over de Slabroeksche Bergen, een mooi slingerpad over een stuifduincomplex.En tot slot liep ik nog over een gedeelte van het kabouterpad.

Geen opmerkingen: