dinsdag 7 november 2017

Casteren: Groote Beerze tocht 17,5 km 7-11-2017























De tocht gaat door het natuurgebied De Grijze Steen, beekdal van de Groote Beerze en het natuurgebied de Neterselse Heide. Het gebied De Grijze Steen heeft veel kenmerken van een kleinschalig oud beekdallandschap: hooilanden afgewisseld door houtwallen en een verscheidenheid aan droge en natte bossen. De Neterselse Heide is een restant van de uitgestrekte boomloze heidevlakten, die van de late Middeleeuwen tot begin twinstigste eeuw grote delen van de Brabantse zandgronden bedekten. Het beekdal kan gedurende natte jaargetijden drassig zijn, waterdichte wandelschoenen zijn dan ook aan te raden.
Om vijf voor negen ben ik gestart met de wandeling en om tien over één was ik weer terug op de parkeerplaats. Drie uur en drie kwartier gelopen en dertig minuten gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 7,7 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,1 km/uur. Het was zonnig en helder weer. De temperatuur liep op van 0 tot 9 graden Celsius en er stond bijna geen wind. Het was een mooie wandeltocht, maar het eerste stuk langs de Grote Beerze was niet te doen. het brede pad was een en al modder. Ik zakte er voortdurend tot mijn enkels in. Ik ben toen maar terug naar de weg gelopen en ik ben via de weg naar de kapel gelopen. Ook het tweede stuk langs de Groote Beerze was lastig ondat de kanten van de Beerze waren geschoond en al het riet en de rommel op het pad lag. Verder een heel mooie wandeling.

Geen opmerkingen: