dinsdag 25 april 2017

Borkel en Schaft: Brugvenrondje de kleine tocht 17 km 25-04-2017












































Deze tocht is een korte variant van de 25km lange Brugvenrondje. Het grootste deel van de tocht gaat door het natuurgebied de Malpie, een gebied dat bestaat uit bos en een zeer aantrekkelijk heidegebied met diverse kleine maar ook grote vennen zoals het Groot Malpieven. Voordat men het gebied weer verlaat komt men langs het riviertje de Dommel. De Dommel stroomt dwars door het gebied, tussen de heide en de beemden. Aan de oostzijde van de Dommel gaat de tocht langs de Malpiebeemden, die bestaan uit kleine veldjes grasland, moerasbosjes en moerassen. Bij het passeren van het riviertje komt men langs de Venbergse watermolen.
Om tien voor negen ben ik gestart met de wandeling en om tien voor half één was ik weer terug op de parkeerplaats. Drie uur en dertig minuten gelopen en een half uur gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,9 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,4 km/uur. De temperatuur liep op van 5 graden Celsius naar 10 graden. Het was helder wee met linke opklaringen en veel grote wolken met daarbij twee flinke buien  met hagel van ongeveer vijf minuten. Er stond ook een flinke koude wind. Fijn wandelweer en een mooie wandeling. In dit natuur gebied is een Internationale paardenarena verschenen. Ik kwam erlangs met de wandeling en ik wist niet dat het er was. Het is in 2015 geopend. Ik telde alleen al iets van 400 paardenstallen op het terrein om de bezoekende paarden tijdens een toernooi te stallen. Veder is er een wedstrijdhal en vijf verschillende pistes.

Geen opmerkingen: