dinsdag 7 februari 2017

Zeeland: Slingerpad 19km 7-02-2017






































Het Slingerpad is een avontuurlijke wandelroute door de Maashorst, het grootste aaneengesloten natuurgebied van Brabant. Het is een gevarieerd landschap met bossen en open velden, met heide en zandduinen, met vennetjes en beekjes. Ooit lag hier de bedding van de Maas, welke samen met de Peelrandbreuk zorgde voor de horsten en slenken in het landschap. Het natuurbeheer en ook de begrazing resulteerden in een grote diversiteit van flora en fauna.
Een uitgebreid netwerk van fiets- en wandelpaden maken het gebied toegankelijk voor stiltezoekers en natuurliefhebbers. Het meest bekende en ongetwijfeld mooiste fietspad van Brabant is het kilometerslange Slingerpad. Je kruist dit fietspad enkele malen en wandelt er een tijdje op. Maar verder 'slingert' deze wandelroute op geheel eigen wijze langs de mooiste plekjes van het gebied.
Om tien voor negen ben ik gestart met de wandeling vanuit het centrum van Zeeland. Om vijf voor één was ik weer terug op de parkeerplaats bij de kerk. De wandelsite "De Mooiste Routes" gaf als parkeerplaats  "De Pannenkoekenbakker " op aan de grens van Zeeland, maar deze parkeerplaats was met een groot hek afgesloten.  Ik moest daarom zo'n 2 kilometer verder in het dorp parkeren. Vandaar dat de wandeling niet veertien maar negentien kilometer werd, omdat ik ook nog in het begin de verkeerde kant opliep. Onderweg was ook nog een deel van de route afgesloten. Op dit deel was een nieuw rolstoelpad aangelegd en dat mocht je niet betreden. De temperatuur liep op in de loop van de ochtend van 3 gaden Celsius tot 6 graden. Ik heb drie uur en drie kwartier gelopen en een half uur gerust of stilgestaan.  Gemiddelde loopsnelheid 5,1 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,5 km/uur. Het was bewolkt weer en om elf uur en om twaalf uur viel er een druilerig regentje, maar ik ben er niet erg nat door geworden. Toch een mooie wandeling.

Geen opmerkingen: