woensdag 15 april 2015

Woudenberg: Trage Tocht 14-04-2015 16 km



























Om kwart voor tien ben ik gestart met de wandeling en om half twee was ik weer terug op de parkeerplaats.
Drie uur en een kwartier gelopen en een half uur gerust. Gemiddelde loopsnelheid 4,9 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,3 km/uur. Het was heerlijk zonnig weer met een fris windje en een temperatuur van ca. 18 graden Celsius. Een fijne wandeling in een mooie omgeving met een afwisselend landschap.

Ik wandel de eerste kilometers van deze route over asfalt Woudenberg uit en over een fietspad met grasstroken door het boerenland van de Utrechtse Vallei in de richting van de rand van de Utrechtse Heuvelrug. Het boerenland is hier verrassend genoeg nog een halfopen coulisselandschap, waar de weilanden worden afgewisseld met akkers, houtwallen en lange rijen knotwilgen. Ik  loop over een graspaadje langs de kaarsrechte Woudenbergse Grift die al in de zeventiende eeuw werd gegraven. Ze diende voor de ontwatering van de venen bij Veenendaal en voor het transport van turf. Aan de rand van de Heuvelrug kronkelt de route langs het Henschotermeer en door bos en hei over het uitgestrekte landgoed Den Treek Henschoten. Ik steek terug naar de Vallei en wandel langs de Grift en over de prachtige eikenlanen van landgoed Geerestein weer naar Woudenberg.

Geen opmerkingen: