dinsdag 7 januari 2014

Borkel en Schaft: Malpie vennen en Venbergse watermolen 7-01-201 15 km






































Om vijf voor half tien ben ik met de wandeling gestart en om kwart voor één was ik weer terug op de parkeerplaats in Borkel en Schaft.Drie uur en vijf minuten gelopen en een kwartier gerust. gemiddelde loopsnelheid 4,8 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,4 km/uur. Ik wilde starten bij de Venbergse watermolen in Valkenswaard, maar het parkeerterrein was afgesloten wegens werkzaamheden. Later zag ik dat er een eindje verderop nog een parkeerterreintje was. Ik ben toen maar naar het andere eind van de wandeling gereden in Borkel en Schaft en ben vandaar gestart. Het eerste deel van de wandeling loopt lang de Dommel. daarna kom je de Dommel onderweg nog een paar keer tegen want de hele wandeling loopt ongeveer parallel aan de Dommel. Verder gaat de wandeling door het bos om uit te komen op de heide, waar de Malpievennen liggen. Malpie komt van Maal Pee en betekent grenspaal op zandrug. De Malpievennen liggen vlak bij de Belgische grens. Het is een schitterend gebied. ik had er vroeger al eens gewandeld en gefietst met Greet, maar zoals ik het vandaag ben doorkruist had ik het toch nog nooit zo gezien. Rondom de vennen zijn veel bomen gerooid. Dat zie je de laatste tijd overal in Brabant. De bedoeling is om zo de vennen nat te houden, doordat er meer water naar de vennen gaat. Bij de Venbergse watermolen wordt het water van de Dommel gebruikt om de molen aan te drijven. Ter plekke is ook een café met een terras. In de zomer is het daar erg druk. Nu was het gesloten. Ook kun je daar in de zomer een kano huren. De watermolen dateert al van het jaar 1200. Het was warm voor de tijd van het jaar (ca. 11 graden Celsius) maar er stond een stevige frisse wind. Het was een prachtige wandeling in een schitterend gebied.

Geen opmerkingen: