vrijdag 29 juni 2012

Boxtel: Kampina 26-06-2012 17 km





































Om tien over negen ben ik vanaf station Boxtel gestart met de wandeling en om vijf over één was ik op het station van Oisterwijk. Ik zag de trein net voor mijn neus wegrijden. Drie uur en 25 minuten gelopen en 30 minuten gerust. Gemiddelde loopsnelheid 5,0 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,3 km/uur.
Een klein stukje lopen en je bent al buiten de bebouwing en een eindje verder komt dan de Kampina.
De Kampina
De Kampina en de Oisterwijkse bossen en vennen liggen in een overgangsgebied van droge, arme zandruggen en vochtige, voedselrijke beekdalen. De oostelijke Kampina bestaat uit bossen en reliëfrijke heidevelden met daarin tientallen vennen en drassige laagten. De oude, grove dennenbossen die rond de eeuwwisseling op de hei aangeplant, worden door Natuurmonumenten langzamer-hand omgevormd tot veel natuurlijkere loofbossen. Zowel De Kampina als de Oisterwijkse bossen en vennen zijn opgenomen in Natura 2000, een Europees netwerk van natuurgebieden, die extra bescherming krijgen, omdat
bijzondere planten of diersoorten voorkomen.
Het is echt een prachtig gebied en dit is dan ook een van de mooiste zo niet de mooiste wandeling in Noord-Brabant. Het weer was goed ca. 20 graden Celsius met wat wind en een lekker zonnetje. Prima wandelweer. Ongeveer halverwege de Kampina stonden er in een bocht zo'n twintig paarden op het pad waar ik over moest. Ik heb toen maar een stuk dwars over de heide gelopen om de bocht af te snijden. Om kwart voor twaalf heb ik gezeten op een bankje bij het Klein Aderven mijn boterhammen opgegeten. Even verder heb ik bij boshuis Venkraai nog een kopje koffie gedronken. Midden op het pad zat ergens een  konijntje. Ik stond stil en het bleef gewoon zitten, maar toen ik een foto wou nemen sprong het vlug in de struiken. Een echte aanrader deze wandeling.


Geen opmerkingen: