woensdag 18 juli 2012

Gorinchem: Langs Maas en Waal 18-07-2012 18 km





































Om drie over negen was ik in Gorinchem, maar Cor was in Geldermalsen niet ingestapt en dus heb ik nog een half uur gewacht op de volgende trein. Maar Cor was er niet. Later hoorde ik dat in Utrecht alle treinverkeer naar Den Bosch gestremd was. Cor was pas om kwart over negen in Geldermalsen. Als ik dat had geweten had ik nog een extra half uurtje kunnen wachten. De boot naar Woudrichem vertrok niet zoal ik dacht ieder uur, maar ieder half uur en zo kon ik de boot van kwart over tien nog halen. In Woudrichem ging ik van de boot en vervolgde ik de wandeling richting Rijssel over de Maasdijk en daarna over de brug van de Afgedamde Maas. Er was daar nog wel een sluis waar boten konden passeren. Er staat een monument dat door koningin Wilhelmina is onthuld bij de scheiding van Maas en Waal. Toen ging de wandeling langs de buitenpolder het Munnikenland langs allemaal wielen (voormalige overstromingen) en een oud fort. Op het hoekje bij de Waal stond een picknicktafel en daar heb ik om kwart over twaalf mijn boterhammen opgegeten. Dan een stuk langs de dijk via schapen en vervolgens door een ruig gebied "De Waarden bij Loevenstein" (een natuurgebied). Om half twee was ik bij Slot Loevenstein. Daarna terug met de boot via Woudrichem naar Gorinchem en het laatste stukje door het centrum van Gorinchem naar het station. Om acht over half drie kon ik met de trein mee en om vier uur was ik weer in Best. Het was weer een schitterende route met veel natuur en puur Hollands met al dat water. De temperatuur was ca. 21 graden Celsius en de zon scheen geregeld en er stond veel wind. Prima wandelweer. De totaal gemiddelde snelheid bedroeg 4 km/uur.

Geen opmerkingen: