dinsdag 19 mei 2026

Schijndel: Trage tocht Schijndel 12,5 km 19-05-2026












































We wandelen vanaf de Schijndelse schaapskooi een grote slinger door het intrigerende Wijboschbroek en het oude boerenland van Smaldonk. De Biezenloop en de Steegse Loop dooraderen de natte gebieden. Het zijn zijstroompjes van de Brabantse Aa. Een flink deel van de tocht gaat door drassig broekland. In dit broekbos groeien veel elzen, wilgen en populieren. Door het graven van smalle slootjes en het ophogen van 'rabatten' konden de boeren er zelfs naaldhout aanplanten. Het Wijboschbroek wordt nu beheerd door Staatsbosbeheer. Het grondwaterpeil wordt tegenwoordig hoog gehouden en dit zorgt op de lemige bodem voor een unieke flora. In de lente is de aanblik met talloze bosanemomen en sleutelbloemen overweldigend. Rijtjes ranke populieren markeren de paden en de sloten. Het populierenlandschap van de Meierij is karakteristiek voor de streek en in het Wijboschbroek is dit landschap het best bewaard gebleven. Dan zoeken we de Biezenloop op en wandelen naar het halfopen boerenland van Smaldonk. Aan weerszijden van de Biezenloop zien we kleine bosjes met populieren en wilgen. Het geriefhout van deze bomen is eeuwenlang gebruikt om klompen, hoepels en tonnen van te maken. Tussen de bosjes zie je weilanden en akkertjes. De lappendeken in het landschap verraadt de agrarische geschiedenis. Bij de Schaapskooi wordt deze geschiedenis verteld. Je ziet er zelfs hopveldjes. De teelt van hop was ooit van groot belang voor de 135 brouwerijen van 's-Hertogenbosch.

Om tien voor half negen ben ik gestart met de wandeling en om tien voor twaalf was ik weer terug op de parkeerplaats. Drie uur gelopen en een half uur gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,0 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 3,5 km/uur. Toen ik langs de Biezenloop wandelde was iemand met een trekker en een grijper de Biezenloop aan het schonen. Vandaar dat ik even verder waar hij al geweest was een rivierkreeft op het pad zag. Normaal zitten die in het water, maar hij was eruit gevist. De temperatuur liep op van 8 naar 12 graden Celsius. Het was bewolkt maar droog weer met wat wind. Prima wandelweer en weer een mooie wandeling door de natuur. Ik moest wel veel over bomen, die op het pad gevallen waren, klauteren.

Geen opmerkingen: