dinsdag 4 april 2023

Stevensweert:



































Wandeltocht door het vestingstadje Stevensweert, langs de Visplas, de Huiskensplas, de Biltplas en de Molenplas. Het vestingstadje Stevensweert, met zijn zevenhoekige omtrek en geometrische stratenpatroon ontstond in de vroege middeleeuwen op het eiland in de Maas waarbij de oostelijke tak de Oude Maas was. Het middeleeuwse Stevensweert bestond uit een machtig kasteel met daaromheen een dorpje. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog van 1568-1648 sloopten de Spanjaarden een deel van de bestaande bebouwing en maakten van het dorp een vesting met een bijna perfecte meetkundige opzet. In de 2de helft van de 20ste eeuw werd grind gewonnen op het eiland waardoor een aantal plassen ontstonden zoals de Visplas, de Huyskensplas, de Biltplas en de Molenplas,. Grindwinning vindt er niet meer plaats, de plassen zijn ingericht als natuurgebied. De wandeltocht volgt een struinpad langs de waterplassen. De Molenplas en de Biltplas liggen in het stroomgebied van de Oude Maas. 

Om negen uur ben ik gestart met de wandeling en om half één was ik weer terug op de parkeerplaats. Drie uur gelopen en een half uur gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 3,7 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 3,2 km/uur. Het was mooi zonnig weer en de temperatuur liep op van -2 graden naar tien graden Celsius. Er was weinig wind. De foto's staan in omgekeerde volgorde. Bij de Molenplas had ik het verkeerde pad gevolgd en aan het eind van het pad stond ik aan de rand van een schiereiland. Ik moest toen weer helemaal terug om het begin te vinden waar ik verkeerd was gegaan. Dit was een vreselijk modderig pad en het stond vol met braamstruiken. Gelukkig was het vervolg met het pad over de stroomversnelling wel weer leuk.

Geen opmerkingen: