dinsdag 18 mei 2021

Boerdonk: Het Hurkske 18-05-2021 12 km







































 Bosrijke wandeltocht door Het Hurkske voor de liefhebber van boswandelingen. Het Hurkske was eeuwenlang een heidegebied met een belangrijke functie voor de landbouw. De heide werd begraasd door schapen en de heide werd geplagd voor de bemesting van de omliggende akkergronden. Later zijn de betere stukken gebruikt voor de landbouw en de slechte stukken werden beplant met bomen. Het Hurkske van nu is een gemend bos met poelen omringd door kleine heideveldje en met een gegraven ven het Rauwven. In een deel van het bos gaat de wandeltocht over meer natuurlijke bospaden en in het ander deel over meer slingerende recreatieve grindpaden. 

Op de foto's zie je mannen lopen met een zak met buizen en een buis met een spiegel. die gaan in het nest van een buizerd kijken. Ik liep toevallig met de route in dezelfde richting achter ze aan en even verder keken ze met een verrekijker naar de bomen en toen zag ik het nest van de buizerd ook. ik stond op het pad en zij gingen het bos in maar even later riepen ze mij, dat ik maar even moest komen kijken.  Ze waren bezig de buis met de spiegel te verlengen met de andere buizen en toe de spiegel ca. 3 meter van het nest afwas vloog de buizerd weg. Er waren niet genoeg buizen om bij het nest te komen. toen moest een van de mannen terug naar hun auto om nog een paar buizen te halen. Ik ben toen maar door gelopen.

 Om kwart voor negen ben ik gestart met de wandeling en om kwart voor twaalf was ik weer terug op de parkeerplaats. Twee uur en veertig minuten gelopen en twintig minuten gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,3 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 3,9 km/uur. Het was bewolkt weer en ca. 14 graden Celsius. Later klaarde het op en werd het zonnig. Het was weer een mooie wandeling. Toen ik weer terug op de parkeerplaats kwam begon het te regenen.

Geen opmerkingen: