dinsdag 1 september 2020

Ooij: Trage tocht 13 km 01-09-2020








































































Je maakt een prachtige wandeling in het rivierenlandschap van de Ooijpolder. Het eerste deel van de route gaat grotendeels over boerenlandpaden met gras onder onze voeten. Je loopt langs water, tussen heggen, langs wilgen en tussen de velden. Vanaf de graspaden heb je mooi zicht op het kerkje van Persingen en op de beboste stuwwal bij Beek-Ubbergen. In de verte zie je de brug van Nijmegen. In dit boerenland is de laatste jaren een ecologisch netwerk ontwikkeld van kruidenrijke groenstroken, struweel, poeltjes en bloemrijke oevers van greppels en sloten. Je hoort een luid gekrakeel van vogels en loopt een eindje onder langs de Waalbandijk met zicht op plassen en rietvelden. Dan volgt een bijzonder klinkerweggetje langs de Groenlanden, een nat moerasgebied met halverwege een uitkijktoren. Na de buurtschap met een paar huizen die gebouwd werden bij een steenfabriek loop je in de richting van de Bisonbaai. Een mooi pad voert je langs de plas naar het alom bekende Oortjeshekken waar je kan genieten van een welverdiende pauze. Op het laatste deel van de wandeling nog een keer dwars door de weilanden en over een paadje langs plassen terug naar Ooij.

Om kwart over negen ben ik gestart met de wandeling en om kwart over twaalf was ik weer terug op de parkeerplaats. Twee en een half uur gelopen en een half uur gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,5 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 3,7 km/uur. Het was mooi helder weer met w2at wolken en de temperatuur liep op van 8 naar 20 graden Celsius. En er stond een klein beetje wind. Op de foto van de zilverreigers ontdekte ik ook nog een konijn of een haas.  Dit was weer een heel mooie wandeling met prachtige vergezichten en mooie natuur. Ook zag ik nog een ooievaar in Ooij.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Mooi in de Ooipolder Peter. We zijn in de buurt in Millingen-aan-de-rijn groetjes Johan en Tiny

Unknown zei

Beste Peter,
Hartelijk bedankt voor het verslag van je wandeling die je maakte op 1.9.2020.
Ik zou zo weer mee willen wandelen, maar jammer genoeg gaat dat niet meer.
De afstanden zijn te groot en het terrein van de wandelingen is zeker niet geschikt om met een rollator te lopen. Het is ook veel te moeilijk geworden voor mij om ergens te komen om zo'n
Wandeling te starten nu ik geen auto meer heb. Dus geniet ik maar van jouw verslagen.

Beste groeten,
Cor
P.S. Ik heb wel veel zin om binnenkort weer eens naar Best te komen, misschien op een zaterdag of zondag, laat maar eens horen wanneer dat voor jullie uitkomt !!