dinsdag 29 september 2020

De Rips: Een eidje klotteren 10km 29-09-2020

 






Een gevarieerde wandeling door Beestenveld en het voormalige landgoed De Stippelberg, een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van Noord-Brabant. Je wandelt over statige beukenlanen met lange zichtlijnen, maar ook door gemengd loofbos en dennenbos. Toch kom je ook langs heideveldjes en stukjes veen (peel) die herinneren aan het oorspronkelijke landschap, voordat men dit gebied in de vorige eeuw ging ontginnen door bos aan te planten. Er komen hier nog verrassend weinig wandelaars en fietsers, zodat je je heerlijk kunt onderdompelen in de geuren en geluiden van het bos. 

Om negen uur ben ik gestart met de wandeling en om kwart voor twaalf was ik weer terug op de parkeerplaats. Twee en een half uur gelopen en een kwartier gerust of stilgestaan. Om half tien begon het te regenen en daarna te gieten. Toen ik rond de klotterpeel liep stonden er grote grazers op het pad en toen moest ik een stuk door de bush met hoog gras en zo was mijn broek al doorweekt. Daarna heb ik mijn regenbroek aangetrokken. De regen bleef vallen tot elf uur en inmiddels was ik drijfnat. Ik heb toen maar besloten om de wandeling af te breken en de kortste weg naar de parkeerplaats te nemen. Misschien moet ik deze wandeling nog maar een keer overdoen met beter weer. De temperatuur kwam niet hoger dan 13 graden Celsius.






Geen opmerkingen: