dinsdag 4 februari 2020

Boxtel: De Esche Stroom en Nergena route 16,5 km 4-02-2020





















Deze route start in Esch en voert dan langs de Essche Stroom naar landgoed Eikenhorst dat weldra weer verlaten wordt om langs de Essche Stroom verder te gaan door de Halsche Beemden. Deze gekanaliseerde rivier heeft na werkzaamheden weer een wat natuurlijkere loop gekregen. Na het passeren van Hal voert de route weer terug naar Eikenhorst waar nu wat langer vertoefd wordt onder mooie grote en oude bomen en rododendrons waar a.h.w. een tunnel doorheen loopt. Na het oversteken van de doorgaande weg komt men in een ander bosrijk landgoed: Sparrenrijk. Na het verlaten hiervan wordt een stukje Boxtel doorgestoken en volgt het laatste stuk door de buurtschappen Tongeren en Nergena terug naar het startpunt in Esch.
De naamgever van deze route komt van de rondlopende straat en gelijknamig buurtschap Nergena en die naam wordt wel verklaard als de 'weg die nergens naar toe loopt'.

Om tien voor half negen ben ik gestart met de route en om half één was ik weer terug op de parkeerplaats van Sporthal De Braken in Boxtel. Drie uur en twintig minuten gelopen en  twintig minuten gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,9 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,5 km/uur. Het begon vanmorgen met een stortbui, maar die heb ik in de auto afgewacht. Daarna klaarde het langzaam op en tot 12 uur bleef het droog. Toen begon het wat te spetteren, maar de regen zette niet door. Pas toen ik  weer bij de auto was begon het echt te regenen. Wel stond er een koude wind. Onderweg zag ik nog twee ooievaars, maar ik heb ze niet op de foto. Langs de Esche stroom was het erg drassig. Weer een mooie wandeling.

Geen opmerkingen: