dinsdag 21 maart 2017

Mierlo: Slootjesvenroute 18 km 21-03-2017






















De Molenheide, heide is nauwelijks te vinden in dit gebied. Momenteel is het een bosrijkgebied met enkele laaggelegen vennen zoals het Lisven en een aantal poelen. De Braakhuizense heide is vooral bekend als een belangrijk vennencomplex. We kennen er het Rootven, het Slootjesven, het Meerlomeer, het Kiezelven en het Scheidingsven. Het centraal gelegen Slootjesven is merkwaardig door de mislukte poging die men halverwege de 19e eeuw ondernam om het te bebossen. Van dat bos heeft maar weinig overleefd, maar de (diepe) greppels waarmee met het ven hadden willen droogleggen zijn nog duidelijk in de ven bodem te zien. De Strabrechtse Heide is een natuurgebied van ongeveer 1500 ha groot. Het heide gebied telt een groot aantal vennen. Eveneens kent het gebied een stukje mooi open stuifzand de Galgenberg.
Om tien over half negen ben ik gestart met de wandeling en om tien over half één was ik weer terug bij de parkeerplaats in Mierlo. Drie uur en veertig minuten gelopen en twintig minuten gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,8 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,3 km/uur. De temperatuur liep op van 7 graden Celsius naar 11 graden. In het beging kreeg ik nog een hagelbui, maar daarna werd het droog en tenslotte scheen de zon. Er stond een harde wind. zolang ik in het bos was merkte je er niet veel van maar in de open vlakte van de heide des te meer. Weer een heel mooie wandeling. Op het eind zag ik in de verte nog een kudde schapen.

Geen opmerkingen: