dinsdag 20 december 2016

Den Bosch: Pettelaarse Schans 13,5 km 20-12-2016





























Vanaf de Pettelaarse Schans wandel je door moerassige weilanden, oude bomenlanen en biologische akkers.Je doorkruist de landgoederen Pettelaar, Haanwijk en Sterrenbosch en de gehuchten Plein en Halder. In het Bossche Broek loop je in een weidse boog om de Zuiderplas. Als toegift is er de vijfpuntige schans, een historisch belangrijk vestingwerk uit 1629, het beleg van 's-Hertogenbosch door Frederik Hendrik.
Ik ben om tien over half negen gestart met de wandeling en om twaalf uur was ik weer terug bij de parkeerplaats. Twee uur en vijftig minuten gelopen en een half uur gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,7 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,1 km/uur, Bij Haanwijk heb ik mijn fototoestel uit mijn hand laten vallen en vanaf daar zie je een donkere bovenhoek in de foto. Dat is het sluitmechnisme dat gedeeltelijk blijft hangen. Gelukkig kon ik het thuis door er op te drukken weer herstellen. Het was mooi helder weer met een frisse wind en de temperatuur lag tussen de nul en drie graden Celsius. Een mooi gebied om te wandelen. Je waant je echt een paar honderd jaar terug in de tijd, alleen  het geluid van de snelweg stoort aan het begin en het eind.


Geen opmerkingen: