dinsdag 11 maart 2014

Heusden-Vesting en Doeverse Schans 16,5 km 11-03-2014































































Om vijf voor half negen ben ik gestart met de wandeling en om twaalf uur was ik weer terug bij de parkeerplaats.  Drie uur en een kwartier gelopen en twintig minuten gerust. Gemiddelde loopsnelheid 5,1 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,5 km/uur. Het was nog maar 6 graden Celsius en er stond een koude wind. In de loop van de ochtend werd het wat warmer, maar om half twaalf begon de zon pas door te komen. Jammer. Om tien voor half twaalf zat ik bij EetcafĂ© Havenzicht aan de koffie. Met wat zon erbij was alles ineens veel mooier. Eerst liep ik een flink stuk langs de Bergsche Maas en toen kwam ik op de Elshoutse Zeedijk voorbij Doeveren. De dijk is aangelegd na de overstromingen van 1421, de Sint Elisabethsvloed. Iets verder ligt een brugje over de oude zestiende-eeuwse Bovenlandse Sluis. Op deze plaats bevond zich de Schans te Doeveren, ofwel het werk achter de Doeverse Sluis. Men is van plan deze schans te restaureren. Even verder was de Elshoutse Zeedijk afgesloten en moest ik omlopen. Daarna kwam ik via de Eslhoutse Wielen en Hooibroeken in Heesbeen en via het industrieterrein van Heesbeen langs de Maas in Heusden. Vooral het laatste stuk over de wallen en door Heusden-Vesting was zeer de moeite waard. Een mooie wandeling.


















Geen opmerkingen: