dinsdag 3 december 2013

Vught: Meierijse dijken 3-12-2013 16,5 km




























Om tien over negen ben ik gestart met de wandeling en om tien over half één was ik weer terug op de parkeerplaats. Drie uur en een kwartier gelopen en 15 minuten gerust. gemiddelde loopsnelheid 5,0 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,7 km/uur. Ik dacht dat ik meteen al langs kasteel Maurik kwam, maar later zou blijken, dat dit het kasteel helemaal niet was. Nadat ik de dommel overgestoken was kwam ik in Halder bij Kasteel Nieuw Herlaer gesticht rond 1300. Verderop was landgoed Haanwijk van de buitenkant ziet het er wat vervallen uit. Met Cor ben ik daar ook een keer langsgekomen en toen konden we er ook geen thee drinken. Daarna door de Pettelaar, dit is een bos, dat ligt vlakbij de Pettelaarse Schans een fort uit 1623 ten zuiden van Den Bosch. Alleen ligt nu de A2 ertussen. Daarna onder de A2 ddor en het Bossche Broek in. vervolgens door het centrum van Vugt langs het landgoed Zionsburg gebouwd rond 1880. Tenslotte weer over de A2 door de toegangspoort van kasteel Maurick van de familie van Maurick uit het Gelderse Maurik. Het kasteel dateert van 1312. Het huidige aanzien stamt uit 1890 toen de familie van de bankiers van Lanschot er woonde. De dijkjes waarop ik gedurende deze wandeling gelopen heb zijn waarschijnlijk gemaakt in de tijd van de belegering van de stad Den Bosch in 1629 door Frederik Hendrik. Het was mistig weer en de temperatuur liep op van -3 graden Celsius tot + 3 graden. Het was een heel mooie wandeling.

Geen opmerkingen: