woensdag 4 september 2013

Grave: Raamdal en Tongelaar 3-09-2013 19,5 km












































Om vijf over negen ben ik gestart met de wandeling en om half twee was ik weer terug. Vier uur gelopen en vijfentwintig minuten gerust. Gemiddelde loopsnelheid 4,8 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,3 km/uur.
Ik maakte vanuit het Brabantse vestingstadje Grave een mooie wandeling door het boerenland,
 afgewisseld met verrassende stukjes natuur. De route gaat door het centrum naar de Maas.Na
het dorp Escharen met enkele fraaie langgevelboerderijen liep ik over lange brede onverharde paden tussen de Brabantse velden. Deze paden waren wel wat erg recht. Dan kwam ik op het idyllisch gelegen landgoed Tongelaar met z’n 15e eeuwse kasteel.
Ook hier zijn  mooie boerderijen en een bijzonder bakhuisje te zien.  Bij een kapelletje wat er ook stond heb ik mijn boterhammen opgegeten.Over eikenlanen verliet ik  het  landgoed op weg naar het begrazingsgebied de Maurik en het Langven, een bijzonder stukje natuur middenin het boerenland. De grazers stonden midden op het pad naar de uitgang van het begrazingsgebied, dus ben ik maar heel voorzichtig genaderd tot een paar koeien bedachten dat ze beter naar de andere kant van het pad konden gaan waar de andere koeien stonden. Toen ben ik er heel rustig langs gelopen. Maar de minimale afstand van 25 meter tot de grazers kon ik niet in acht nemen.
Hierna vervolgt de tocht enkele kilometers lang langs de Graafsche Raam en het mooie Raamdal met natuurlijke oevers en moerassige randen.
Ondanks de bedijking van de Maas, moest in geval van zeer hoog waterpeil het water doorgelaten worden om dijkdoorbraken en wateroverlast op andere plaatsen te voorkomen. Om de overstromingen te reguleren, liet men op de linkeroever meerdere dijkloze stukken of verlaagde dijkvakken bestaan, die dienden als overlaten bij hoog water. Men trof ze aan o.a. bij Bokhoven, Lith, Grave en Beers. Het overstromende water volgde een oude Maasbedding parallel aan de huidige Maas. Deze meestal groene zone, die 's winters vaak veranderde in een meer dan kilometer-brede rivier, begon bij Beers. Het eerste stuk bij Beers droeg de geografische naam Beerse Overlaat. Vervolgens volgde het water de vallei van de Raam en het bekken van de Hertogswetering.  Deze tijdelijk rivier werd Beersche Maas genoemd.
Ook in Grave volgde ik steeds de rand van het water terug naar de parkeerplaats.
Het was ca. 24 graden Celsius en bewolkt maar nog behoorlijk warm om te wandelen. Een mooie tocht.

Geen opmerkingen: