dinsdag 18 september 2012

Spoordonk 7-09-2012 18,5 km

















Om half negen ben ik met de wandeling gestart en om kwart voor één was ik weer terug.
drie uur en vijftig minuten gelopen en vijfentwintig minuten gerust. De gemiddelde loopsnelheid was 4,9 km/uur en de totaal gemiddelde snelheid was 4,4 km/uur. Het was mooi helder weer en ongeveer 20 graden Celsius. Prima wandelweer.
In Noord-Brabant werd het woord of de naam Donk vooral gehecht aan een grote hoge zandkop of een plateaurand langs een beekdal. Omdat donken een hogere en drogere plek in een vaak drassige omgeving boden waren ze aantrekkelijk voor de landbouw maar vooral als vestigingsplaats voor mensen
De route ging wel veel over verharde wegen, maar het zijn rustige wegen met heel weinig verkeer. Het landschap is erg afwisselend met bos en weilanden met een coulisselandschap. Het eerste stuk door de Baest was niet te doen vanwege het hoge gras en de braamstruiken op het pad. Ik ben daarom een stuk dwars door de bush getijgerd.
De Maria kapel ligt prachtig tussen en bossen en vlak bij de Beerze.
Halverwege kwam ik langs het Kroegske en daar vlakbij was ook een mini golfbaan. Ik las in de krant dat deze baan helemaal nieuw is. Na twaalf kilometer kwam ik bij het pannenkoekenhuis en daar heb ik een kopje koffie gedronken. Het laatste stuk ging langs de Beerze. Op zich mooie natuur, die wel wat verstoord wordt door de enorme agrarische bedrijven. Dat is meer industrie dan natuur. Toch een mooie wandeling.
















Geen opmerkingen: