donderdag 3 mei 2012

Vught: Broek en Heide 03-05-2012 18,5 km







































Om vijf voor half tien ben ik gestart bij de Ijzeren Man en om vijf over twee was ik weer terug. Vier uur gelopen en 45 minuten gerust. Gemiddelde loopsnelheid 4,7 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,0 km/uur.
Ik ben eerst langs de Lunettenkazerne en de Lunetten gelopen.

Tijdens de Belgische Revolutie waarbij België onafhankelijk werd van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, werden op de lijn Cromvoirt - Helvoirt - Esch een aantal voorwerken gebouwd. Na de onafhankelijkheid van België zijn deze vervangen door de Lunetten in Vught. Er zijn toen acht lunetten gegraven en gebouwd. Deze behoren tot de vestingwerken van 's-Hertogenbosch.
  • Lunet I: Bij Nationaal Kamp Vught
  • Lunet II: Bij de Fusilladeplaats
  • Lunet III: Aan de Loonsebaan
  • Lunet IV: Aan de Bréautélaan en Helvoirtseweg
  • Lunet V: Naast het Heilig Hartkerk
  • Lunet VI: Aan de Wilhelminasingel
  • Lunet VII: Achter de Glorieuxlaan
  • Lunet VIII: Bij de Pestdijk 

Daarna liep ik langs het Afwateringskanaal van 's-Hertogenbosch tot aan het voormalig fort Isabella. Een stukje verder was een nieuwe voetgangersbrug over de weg en de spoorweg. daarna een stukje door de buitenwijk van Den Bosch tot aan de Vughterbrug. Daar kon je oversteken met een voetveer, dat je zelf moet bedienen. Het veer lag aan de overkant en bij het overvaren naar mijn kant dreef het veer af door de stroming en je trok het veer vast met de ketting tegen een  paal waar het vlot omheen zou moeten. Dat lukte dus niet dus toen maar omgelopen via de stadsrand en de langs de Dommel naar de ingang van het Bossche Broek. Daarna onder de snelweg door en een stuk door Vught en weer over de Vughtse Heide tot aan het restaurant met dezelfde naam. Daar heb ik een kopje koffie gedronken. Weer lang de Lunetten tot aan de Ijzeren Man. Daar heb ik op een bankje mijn boterhammen opgegeten. Toen nog om de Ijzeren Man heen gelopen en het laatste stuk lang de Broekleeij gelopen. Daarna kwam ik weer op het parkeerterrein. Het was ongeveer 16 graden Celsius. Praktisch de hele dag was het bewolkt met weinig wind. Prima wandelweer en een hele mooie wandeling.

Geen opmerkingen: