dinsdag 17 december 2019

Vught: Meierse Dijken 14 km 17-12-2019













































Nadat ik de dommel overgestoken was kwam ik in Halder bij Kasteel Nieuw Herlaer gesticht rond 1300. Verderop was landgoed Haanwijk van de buitenkant ziet het er wat vervallen uit. . Daarna door de Pettelaar, dit is een bos, dat ligt vlakbij de Pettelaarse Schans een fort uit 1623 ten zuiden van Den Bosch. Alleen ligt nu de A2 ertussen. Daarna onder de A2 door en het Bossche Broek in. vervolgens door het centrum van Vugt langs het landgoed Zionsburg gebouwd rond 1880. Tenslotte weer over de A2 door de toegangspoort van kasteel Maurick van de familie van Maurick uit het Gelderse Maurik. Het kasteel dateert van 1312. Het huidige aanzien stamt uit 1890 toen de familie van de bankiers van Lanschot er woonde. De dijkjes waarop ik gedurende deze wandeling gelopen heb zijn waarschijnlijk gemaakt in de tijd van de belegering van de stad Den Bosch in 1629 door Frederik Hendrik.

 Om half negen ben ik gestart met de wandeling en om twaalf uur was ik weer terug op de parkeerplaats. Drie uur gelopen en een half uur gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,4 km/uur en totaal gemiddelde snelgeid 4,0 km/uur. De temperatuur liep op van 10 naar 15 graden Celsius. Het was bewolkt weer tegen twaalf uur klaarde het op een mooie wandeling.

Geen opmerkingen: