dinsdag 2 juli 2019

Spoordonk: Trage tocht 13 km 2-07-2019






































Met deze langgerekte Trage Tocht kun je het stroomgebied van de Beerze een heel eind verkennen. Daarbij kom je onderweg drie keer de Spoordonkse Watermolen tegen en dat is zowaar geen straf. De raderen van de eeuwenoude graanmolen doen nog steeds hun werk en dat kun je vanaf het terras uitstekend bekijken. Je volgt om te beginnen de waterkant een eindje stroomopwaarts. Hier geen bochten in de beek. Vlak voor de snelweg kom je met een bruggetje aan de overzijde. Hoge populieren vangen de wind. De dikke, bruine sigaren van de lisdodde steken uit boven het riet. Voorbij de watermolen hebben het waterschap en Natuurmonumenten met basaltblokken vistrappen in de Beerze gemaakt, zodat de stekelbaarzen tegen de stroom in naar hun paaigebied kunnen zwemmen. Je volgt de nieuwe kronkels in de beek stroomafwaarts. Aan je linkerhand kijk je uit op weiden en akkers. De grasdijkjes waarop je loopt moeten ervoor zorgen dat het beekdal nat blijft. Als je bedenkt dat de beek hier een kwart eeuw geleden in een strakke goot door het boerenland stroomde sta je nu versteld van de nieuwe natuur. Vooral het zicht op de ruige overstromingsvlakte is ronduit indrukwekkend. Na het oversteken van de Logtsebaan volg je de beek nog een eind in de Kampina. Bosjes, vennen en weilandjes wisselen elkaar af. Witte Charolais runderen moeten de ruige weiden open houden. Eenmaal weer in zuidelijke richting kun je blijven genieten van de uitbundige natuur.

Om  tien over acht ben ik gestart met de wandeling en om tien over elf was ik weer terug op de parkeerplaats bij de kerk. Twee uur en drie kwartier gelopen en een kwartier gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 4,6 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,3 km/uur. De temperatuur liep op van 12 tot 19 graden Celsius. Er was niet veel wind en het was zonnig weer met nu en dan een wolk voor de zon. Dit is een prachtige wandeling. Ik heb het eerste stuk van de wandeling van 2 kilometer in de richting van de snelweg op het laatst gedaan.  Op dit stuk kwam ik nog een ree tegen.Ik moest vroeg thuis zijn en daarom kon ik dit stuk eventueel overslaan. Maar ik heb het toch gelopen want ik had nog tijd.

Geen opmerkingen: