dinsdag 10 oktober 2017

Arkel: Vijfherenlanden 14 km 10-10-2017




















De Vijfheerenlanden ligt in het oosten van Zuid-Holland. In de middeleeuwen maakten vijf heren hier de dienst uit. Het landschap uit die tijd is nog goed herkenbaar: binnen hoge dijken ligt een mozaïek van uiterwaarden, boomgaarden, griendpercelen en eindeloze weilanden. Met deze serie routes door deze streek gaat u daar allemaal mee kennismaken.

Deze route is speciaal ontwikkeld voor wandelaars die van een open polderlandschap houden en er geen liefhebber van zijn om na een langdurige regenperiode kilometerslang over kletsnatte graspaden en door zompige weilanden te lopen soppen. De route gaat, op een graspad van anderhalve kilometer na, over verharde paden en wegen. Dat zijn doorgaans rustige binnendoorwegen en fietspaden, de wat drukkere wegen zijn voorzien van brede grasbermen.

Om tien over negen ben ik gestart met de wandeling en om tien over twaalf was ik weer terug op de parkeerplaats. Twee uur en drie kwartier gelopen en een kwartier gerust of stilgestaan. Gemiddelde loopsnelheid 5,1 km en totaal gemiddelde snelheid 4,7 km/uur. Het was bewolkt weer met veel wind en de temperatuur was 14 graden Celsius. Een mooi open landschap. Ik heb twee ooievaars gezien en later zag ik er nog twee of het waren dezelfde. Ook zag ik zeven zilverreigers tegelijk in het landschap. Wel een eind van elkaar maar ze waren op hetzelfde moment zichtbaar. Ook zag ik overal heel veel eenden en minder ganzen. De ganzen die ik zag vlogen over.

Geen opmerkingen: