dinsdag 15 december 2015

Strijp: Dwars door 't Leenderbos 16km 15-12-2015











































Om half negen ben ik met de wandeling gestart vanaf Leenderstrijp en om tien over half twaalf was ik weer terug op de parkeerplaats achter de school in de Sint Jan Baptistalaan. Drie uur gelopen en tien minuten stil gestaan. Gemiddelde loopsnelheid 5,2 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,9 km/uur. Het was 's ochtends nog koud, maar een graad of drie en ik heb daarom mijn handschoenen maar aangedaan. In het open veld zag ik om negen uur twee herten wegvluchten.  Veel bos en heide gezien.
Deze wandeling heb ik ook gedaan op 3 maart 2013. Het was toen ongeveer hetzelfde weer. Nu was het wat mistiger omdat ik een uur vroeger begonnen ben. Ook heb ik de wandeling in de andere richting gelopen en ben ik niet aan de kant van Valkenswaard gestart maar in Leenderstrijp.
 Leenderstrijp is een prachtig en bijna ongerept dorp met mooie langevelboerderijen. Het meest verrassende van deze wandeling was wel het gebied van de honderd jaar oude viskwekerijen, die nu weer terug aan de natuur zijn gegeven en worden gebruikt als overloopgebied bij hoog water. Ik heb nooit geweten dan deze kwekerijen er waren. Het is een uniek gebied voor Nederland.  
Begin twintigste eeuw werd er een stelsel van visvijvers aangelegd langs de Tongelreep. Het complex tussen Valkenswaard en Achtereind telde 48 vijvers. Ze werden gevoed met behulp van een stuw en twee sloten, die links en rechts van de Tongelreep liepen. De aanwezige hoogteverschillen in het landschap werden daarbij goed benut. De gekweekte vis werd niet alleen verkocht voor consumptie, maar ook als pootvis voor de hengelsport. Het was weer een prachtige wandeling.

Hieronder een overzicht van alle bezoekers van mijn blog vanaf 2007. In het totaal hebben er ca. 12.600 bezoekers mijn blog gezien.
ItemPageviews
Nederland
7293
Verenigde Staten
1887
Rusland
464
Duitsland
401
België
281
Frankrijk
117
Verenigd Koninkrijk
79
Oekraïne
77
Ierland
71
Portugal
50

Geen opmerkingen: