dinsdag 2 juni 2015

Trage Tocht Maarheeze: 2-06-2015 21 km





































Om half negen ben ik gestart met de wandeling en om kwart over één was ik weer terug op de parkeerplaats van station Maarheeze. Vier uur en een kwartier gelopen en een half uur gerust. Gemiddelde loopsnelheid 5,0 km/uur en totaal gemiddelde snelheid 4,5 km/uur. In december van 2014 heb ik ook een wandeling in Maarheze gelopen. "De Oude Graaf" een deel van die wandeling heb ik vandaag weer gelopen, maar de route was toch deels weer anders. Het waaide flink en de temperatuur was ca. 14 graden Celsius en van half tien tot half elf heeft het geregend. Maar het regende niet erg hard. als je de foto's vergelijkt kan je zien wat het verschil is met de winter. Uitbundig groen is het en niet zo grauw, minder vochtig hoewel het hoge gras wel nat was en veel mooie bloeiende bomen en graslanden en ook veel gele lissen. Ik heb vandaag twee reeën gezien en één fazant en twee flinke Edelherten een mannetje, dat vlak voor mij het pad overstak en een vroouwtje, dat wat verscholen stond in de struiken. De wandeltocht gaat door de Hugterheide en het Weerterbos. De Hugterheide bestaat uit stuifduinen vooral begroeid met dennenbos. Het Weerterbos ligt in een laagte met daarin een variatie aan bos, vennen, moerassige gebieden en open weilanden. Vanuit een observatietoren heb je een prachtig uitzicht over de open weilanden. In het kader van een herintroductieproject leven er weer edelherten in dit gebied. Door het Weerterbos loopt een watertje de Oude Graaf. Verder loop je langs een grenskerkmonument. In de periode 1648 tot 1795 liep op dat punt een staatsgrens tussen de Republiek der Verenigde Nederlanden en de Spaanse. Om de katholieken, die in de Republiek hun godsdienst niet in het openbaar mochten uitoefenen ter wille te zijn werden net over de grens kerkje opgericht.

Geen opmerkingen: