zaterdag 27 december 2008

Rondwandeling Nederhorst den Berg 23-12-2008 16 km

In de buurt van dit bruggetje zagen we een Brilduiker met zijn vrouwtje

Om half negen stond ik bij Cor voor de deur, maar hij was niet thuis. Hij was even een paar boodschappen doen en tien minuten later was hij weer terug. We reden naar het centrum van Nederhorst den Berg. Daar was om half tien het startpunt van onze wandeling van 16 km. Het was jammer genoeg nogal mistig, dus het uitzicht was niet al te groot. We liepen eerst een stuk langs de Vecht en kwamen toen weer in een buitenwijk van Nederhorst den Berg uit. Daarna richting Ankeveen. Onderweg zagen we een brilduiker en zijn vrouwtje. Er zijn in Nederland maar enkele broedparen van de brilduiker. Het is dus een zeldzaamheid, dat je zo'n vogel hier aantreft. Na 4,5 km kwamen we in het dorp Ankeveen. We hebben daar een kopje koffie gedronken. Een eindje verder voorbij restaurant Koek & Pan gingen we het veen in. De Dammerkade, dit is een grasdijk die tussen de Ankeveense plassen door loopt. Op deze dijk liepen we behoorlijk door de blubber op een gegeven moment zakte ik er tot mijn enkel in. Het water stroomde nog net niet mijn schoen in. Aan het einde van deze dijk kwamen we bij de Spiegelplas uit. Tegenover de kerk hebben we op een bankje ons brood opgegeten. De mist trok toen langzaam op en we konden aan de overkant van de plas eerst struiken en daarna ook de huizen van Nederhorst den Berg zien. We zijn helemaal de plas rond gelopen tot we bij een windmolen kwamen. Het weggetje langs de molen komt uit bij de bushalte bij de RK-kerk. Ons beginpunt. Om half twee waren we rond.

Heeze-Leende route 28 november 2008 18 kilometer

Cor om 9.00 uur in Best van de trein afgehaald. De trein had een kwartier vertraging. We zijn daarna naar Heeze gereden en daar zijn we on tien uur gestart met de wandeling. Bij de T-splitsing Muggebeet gingen we de Groote Heide in. Bij de snelweg A2 moesten we kiezen of we de 18 km of de 25 km route zouden lopen. We hebben voor de 18 km gekozen omdat we anders een deel in het donker zouden moeten lopen en dat leek ons niet zo'n goed idee. We kwamen toen al snel in Leende. daar hebben we een heerlijk kopje koffie gedronken. Na de koffie liepen we de verkeerde kant op en we kwamen weer bij de onderdoorgang van de snelweg uit. Dat was niet de bedoeling dus zijn we maar weer terug naar het café gegaan en vandaar richting Heeze. Langs de Sterkselse Aa een schilderachtig beekje gelopen en daar een boterham gegeten. door de Hubertus bossen lopend kwamen we langs het kasteel van Heeze. Daarna kwamen we bij het ontmoetingspunt van de Groote Aa en de Sterkselse Aa. Vandaar nog een stukje lopen naar het startpunt in Heeze. Om 3 uur waren we weer bij ons startpunt en om half vier bij ons thuis in Best.

zondag 9 november 2008

Langs Brabantse stromen 8-11-2008 21 km

Op de 8ste van november werd in Den Bosch de broertjes en zusjesdag van de Vermeulens gevierd. Cor en ik zouden dan gaan wandelen van Den Bosch naar Boxtel. Om 11.45 zijn we gestart met de wandeling vanaf het station in den Bosch. Eerst voerde de tocht ons door het hart van Den Bosch via de Markt en de St. Jan naar de Zuidwal. Daar gingen we de Bosschebroek in. We volgden een stuk de Dieze. Deze loopt ondergronds ook dwars door de stad. Eerder hebben we al eens een vaartochtje gemaakt over de Dieze in de stad. toen we de Bosschebroek uit gingen kwamen we langs de Dommel, die de Bosschbroek aan de westzijde begrenst. We gingen vervolgens onder de snelweg door in de richting van Haanwijk en we kwamen uit bij 't Haantje een oud jachtslot waar je thee kan drinken alleen deze keer niet. Het slot was gesloten. Even verder kwamen we langs kasteel Nieuw Herlaer. Dat werd opgeknapt. Het zag er al heel goed uit. Langs de Dommel aan een picknicktafel hebben we onze broodjes opgegeten. Via Halder, Hal het Sparrenrijk en het prachtige sportpark van Boxtel kwamen we uit bij het station van Boxtel.
Het was een heel mooie wandeling op een prachtige zonnige dag.
De routebeschrijving was perfect. Ik heb maar een keer ter bevestiging van de route op mijn gps gekeken. Gemiddelde loopsnelheid 4,6 km/uur. Totaal gemiddelde snelheid 4 km/uur. Totale tijd 4 uur en 35 minuten. Rusttijd 25 minuten.
Na afloop zijn we terug naar Den Bosch gegaan. Daar hebben we 'savonds met z'n dertienen gegeten in Le Bateau in de Snellestraat 52. Dat was heel gezellig.

zondag 26 oktober 2008

De Kuilenroderoute op woensdag 15-10-2008

Een wandeling van 23 km. Start 10 uur. Finish 3 uur 45. Gemiddelde loopsnelheid 4,7 km per uur. Rust 1 uur. Totaal gemiddeld 3,9 km per uur. We (Cor en ik) startten in Lage Mierde en in Hooge Mierde hebben we koffie gedronken in een redelijke friettent. De wandeling was redelijk goed gemarkeerd maar we zijn toch en paar keer de markering kwijtgeraakt. Met behulp van de gps waar ik de route opgezet had zijn we toch weer op het goede spoor terecht gekomen. Een mooie wandeling in een zeer rustige bosrijke omgeving. Het was droog weer en we hebben genoten van de prachtige herfstkleuren en de honderden paddestoelen. We zijn onderweg alleen wat boeren tegengekomen met hoog opgeladen wagens met maïs.
De wandeling is genoemd naar de buurtschap Kuilenrode tussen Hooge Mierde en Lage Mierde.
een deel van de wandeling loopt vlak langs de Belgische grens. De route gaat ook over een deel van Landgoed de Utrecht. We zijn twee keer de beek de Reusel gepasseerd, deze beek ontspringt in het dorp Reusel. De bosgebieden waar we doorheen zijn gewandeld waren vroeger uitgestrekte heide gebieden.

vrijdag 26 september 2008

Wandelen van Zwolle naar Wezep op 17-09-2008

Om elf uur vertrokken Cor en ik vanaf station Zwolle. Het begin was niet goed beschreven, maar na vragen aan een voorbijganger wisten we waar de Koggenlaan was en liepen we in de goede richting. Het eerste stuk door een park en langs de IJseldijk was fraai. We kwamen uit bij de veerpont. Deze voer tot en met october dus we konden nog mee. Hij kwam er direct aan en vertrok ook direct weer. We kwamen in Hattum. Een prachtig oud stadje. Tegenover het oude stadhuis hebben we een kopje koffie gedronken. Na een rondje door Hattum gingen we weer verder. We konden de aanwijzingen van de beschrijving goed volgen. Aan de bewegwijzering ontbrak wel veel, maar dankzij de aanwijzingen konden we de tocht vervolgen. We kwamen langs een oude graanopslagplaats, een gesloten horecagelegenheid en een oude watermolen.
Bij de sprengen raakten we het spoor bijster. Cor dacht dat dat kwam doordat we een stuk van de beschrijving misten. We zijn verder gedwaald en met behulp van het kaartje en de gps toch in Wezep op het station uitgekomen. De gelopen afstand was 18,2 km. Stilstand 45 minuten. Snelheid 5km/uur. Gemiddelde snelheid 4,2 km. Volgens het kaartje hadden we eerder de A50 over moeten steken. Om 3.20 waren we bij station Wezep. Het was alles bij elkaar een heel mooie en verrassende wandeling. Veel oude bomen en oud landschap. Je waant je op sommige plaatsen een paar honderd jaar terug in de tijd.

vrijdag 12 september 2008

Wandeling "De Beemdenroute" 5-09-2008

Boven op de grootste grafheuvel van Nederland

Het scherpven

Om 10 uur zijn we gestart met deze wandeling vanuit het centrum van Vessem en om half 4 waren weer terug.
Lengte van de wandeling 22 kilometer. In mijn gps had ik de verkeerde wandeling geladen en wel de Kuikeindroute. Deze twee routes vallen over de helft van de route met elkaar samen en wel de laatste helft. Ik had dus dit keer niet veel steun van de gps. We kwamen met deze wandeling langs de grootste grafheuvel van Nederland. In Casteren hebben we een lekker kopje koffie gedronken. en om één uur hebben we op een bankje gezeten onze boterhammen opgegeten. Het was een afwisselende wandeling met veel natuur, maar de natuur was wel hier en daar wat rommelig. Vijf en half uur bleef het bij wat spetteren en het laatste uur regende het een beetje maar niet zo erg. In het begin zijn we een keer of twee drie verkeerd gelopen. De bewegwijzering laat in Brabant soms wat te wensen over.

vrijdag 15 augustus 2008

Castricum Strand en Duinroute

Donderdag 14 augustus zijn Cor en ik met de trein naar Castricum gegaan. Daar zijn we om half negen gestart met een Duin en Strandwandeling. Het eerste stuk hebben we de route van de NS-wandeling gevolgd. We liepen over de Oude Schulpweg, waarover de schelpvissers hun karren voorttrokken en langs voormalig duinbouwland. Na een infiltratieveld voor drinkwater kwamen we op het Duin- en Polderpad door afwisselend binnenduinbos.Die route liep een stuk gelijk met een gps-route. Ik zag echter te laat dat dat stuk overeenkwam met de terugweg. Daarom zijn we maar verder gegaan op de NS-wandeling en we zijn later afgeslagen naar het strand naar de opgang bij paal 43. Vandaar zijn we over het strand gelopen tot paal 46. Even verder kwamen we weer op het eerst stuk van de wandeling, dat we toen maar een beetje afgekort hebben. Om kwart voor twee waren we weer terug op het station. Halverwege de route hebben we koffie gedronken bij de Johannahoeve.

We hebben verschillende duinmeertjes gezien en veel water op de plaats van een infiltratiegebied van het waterleidingbedrijf. In het eerste meertje zaten veel watervogels waaronder aalscholvers. Het strand was behoorlijk breed maar bijna helemaal vlak en hard. De dag ervoor was er veel wind met windkracht 8 en ik denk dat het zeewater tot aan de duinen is gekomen. Het was weer een heel mooie wandeling en erg afwisselend. En het was weer erg goed wandelweer. De gps tijdens het wandelen is toch minder makkelijk dan de gps op de fiets. Je moet hem wel in je hand houden en steeds flink inzoemen ander gaat het niet goed. Afstand 22 km. Gemiddelde sneheid 4,9 km. 4,5 uur gelopen en een uur gerust of stilgestaan.

zaterdag 19 juli 2008

NS Wandeltocht "Laag-Soeren"

herten in Dieren Boerderij in Laag-Soeren Huize Leusveld
Vrijdag 18-07-2008
Om zeven over half tien stond ik Cor op te wachten op het station in Dieren (Gelderland).
Eerst had een een NS-wandelboekje in de Kiosk gehaald. De NS-wandeltocht Laag-Soeren loopt samen met delen van het Veluwe Zwerfpad, het Maarten van Rossumpad ( 1490 -1555, legeraanvoerder in dienst van hertog Karel van Gelre) en het Trekvogelpad en gaat van Dieren naar Brummen (20 km).
Direct aan de bosrand toen we Dieren uit waren zagen we al drie herten en zij zagen ons maar ze bleven gewoon doorgrazen. De bossen bij Dieren zijn lange tijd het jachtgebied geweest van de Oranjes. Die lui kwamen ook overal waar wij aan 't wandelen zijn. We kwamen in het bos uit op een open plek met een ronde bank om een boom, de Carolinaberg. Op de top komen 14 lanen bij elkaar maar wij hebben er maar 13 kunnen tellen? Tijdens de wandeling hebben we 4 herten gezien, 9 ooievaars, 1 specht, 1 buizerd veel kleine vogeltjes waaronder mezen en een twee gele vogeltjes. Het was een mooi bos, behoorlijk glooiend met veel prachtige beuken en majestueuze eiken. Om 12 uur kwamen we in Laag-Soeren aan. daar hebben we bij Café de Harmonie een kopje koffie gedronken. Om half een kwamen we ook nog langs een pannenkoekrestaurant met een ouderwetse speeltuin langs het Apeldoorns kanaal. Je kon hier ook kanoën in het kanaal. In het bos hebben we een oude spoorbaan overgestoken waar nog een stoomtreintje reed. We hebben tijdens de wandeling de stoomfluit verschillende keren gehoord maar het treintje hebben we niet gezien. Langs het kanaal hebben we gezeten op een boomstronk de boterhammetjes opgegeten. We zijn in de bossen langs verschillende sprengen en beken gelopen. Het was een heel mooie en afwisselende wandeling. Om half drie waren we bij station Brummen en om vijf uur waren we weer thuis. De gemiddelde snelheid was 4,5 kilometer/uur.

zondag 13 juli 2008

De Cranendonckroute

4 juni 2008
Om 10 uur zijn we gestart met de wandeling bij Smulhuis Tjonge Jonge in Soerendonk.
We kwamen eerst langs natuurgebied het Goor. Even verder kwamen we over Baronie Cranendonk van Staatsbosbeheer. Daar grazen IJslandse pony's. Het was lekker weer. wisselend bewolkt en niet te warm. Prima wandelweer. In Gastel hebben we een lekker kopje koffie gedronken op het terras in het zonnetje. Daarna door het Buulderbroek. Daar was bijna geen pad meer. In de buurt van Maarheze begon het flink te regenen. we zijn daar ook nog verkeerd gelopen. Eerst kwamen we niet aan in Maarheze en even verderop liepen we tever door langs een sloot. Via een bos waar we eerst nog even schuilden voor de hoosbui kwamen we in Cranendonk de Baronie. Vanaf de 16e eeuw tot de Franse tijd behoorde de Baronie toe aan de Oranjes. Er staat nog een kasteeltje. Verderop zijn we nog een keer van de route geraakt. Dan via de camping waar we thee gedronken hebben terug naar Soerendonk. Afgelegde afstand 27 km. We hebben er zeven uur over gedaan, waarvan 6 uur gelopen. Onze gemiddelde snelheid bedroeg 4,5 km/uur.

Wandelen rond het Naardermeer

Vrijdag 16 mei
Wandelen rond het Naardermeer.

'sochtends om 8 uur starten we met de wandeling. Het druilde een beetje bij de start. Later begon het wat harder te regenen en het is niet meer droog geweest tot half twee toen we terug waren van de wandeling. Het was toch wel een mooie wandeling. Veel natuur zijn we onderweg tegen gekomen en bijna geen mensen. Wel nog twee andere wandelaars. Ook kwamen we acht hazen en twee herten tegen en vogels waaronder een purperreiger en een lepelaar. Vanuit de schuilhutten was niet meer te zien dan gewoon in het veld. Op de plassen zwommen niet veel vogels. Misschien vonden ze het ook te hard regenen. In Naarden kwamen we langs een dependance van het Vitus college. Dat was zelfs voor Cor nog nieuw.

vrijdag 2 mei 2008

De Hasselvennenroute op 26-04-2008

Zaterdag 26-04-2008 zijn Cor en ik om half elf gestart met de route. Het startpunt was op de Sil, de begraafplaats van Valkenswaard. We liepen al direct de verkeerde kant op terug naar de Maastrichterweg. Toen zijn we maar weer terug naar het startpunt gegaan en de andere kant op. We liepen een heel eind tussen de Dommel en de Tongelreep. Om twaalf uur kwamen we aan bij een klooster. We waren heel verbaasd hier een klooster aan te treffen, omdat we volgens de route eerst door Borkel en Schaft zouden moeten voor we bij de Achelse Kluis aan zouden komen. We namen dus maar aan dat dit een ander klooster was. We zijn de route verder gevolgd en toen kwamen we bij het begin van het Leenderbos en de grote Heide. Die stonden allebei niet op ons kaartje genoemd. dus vroegen we ons af waar we nu toch waren en hoe we er de route volgend gekomen waren. Via OziExplorer kwam ik aan de weet dat we inderdaad al voorbij de Achelse Kluis waren en inderdaad aan het begin van het Leenderbos waren. Met het wandelkaartje erbij konden we reconstrueren dat we door ergens rechtdoor te gaan waar we rechtsaf hadden gemoeten de route verlaten hadden en even verderop weer op een afkorting van de route terecht gekomen waren.
Zo hadden we dus Borkel en Schaft en de ingang van de Achelse Kluis gemist. Het was jammer maar ja een afkorting is nooit weg. Er waren in het Leenderbos veel bankjes en op een ervan hebben we ons brood opgegeten. Het was echt een schitterende omgeving. Het was overal heel erg rustig. We zijn alleen nu en dan wat fietsers tegen gekomen. Verderop toen we voor de tweede keer de boswachter op zijn fietsje tegen kwamen waren we weer de route kwijt. hij kon ons helpen weer terug op de route te geraken. We gingen daarna lang het Dorven en de Hasselvennen. We hebben nog even gerust bij Onze Lieve Vrouw van de drie bruggen en we hebben de tijd genomen om het het gedicht bij dit Mariabeeld te lezen. Via het gehucht Zeelberg dat van 1500 stamt kwamen we weer terug op de Sil.